LIKESTILLINGSREDEGJØRELSE 2024

Vinde TT AS jobber aktivt for likestilling og mot diskriminering på bakgrunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, og kombinasjoner av disse grunnlagene.

Del 1 av denne redegjørelse beskriver faktisk tilstand for kjønnslikestilling i Vinde TT AS. I del 2 redegjør vi for hva som er gjort for å oppfylle aktivitetsplikten. Det blir beskrevet hva som er gjort for å kartlegge risiko for diskriminering og hindre for likestilling innen diskrimineringsgrunnlagene og de ulike personalområdene: rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelse, utviklingsmuligheter, tilrettelegging og mulighet for å kombinere arbeid og familieliv, samt arbeid mot trakassering, seksuell trakassering og kjønnsbasert vold.

Vinde TT AS har som mål å være en god arbeidsplass for alle, uavhengig av bakgrunn. Vi er opptatt av å bygge en kultur preget av tillit, inkludering og tilhørighet. Vårt mål er en mer mangfoldig organisasjon og en bedre kjønnsbalanse. Alle medarbeidere skal behandles likeverdig, uavhengig av alder, kjønn, funksjonshemming, kulturell bakgrunn, religiøs tro eller seksuell orientering, både i rekrutteringsprosessen og gjennom hele arbeidsforholdet. Vi har nulltoleranse for trakassering og diskriminering.

Del 1: Tilstand for kjønnslikestilling

Vinde TT AS har gjennomført en kartlegging av tilstanden for likestilling og diskriminering. For å kunne ha et sammenligningsgrunnlag har selskapet konkludert med at følgende 4 stillingsnivå gir en riktig representasjon av likt arbeid og arbeid av lik verdi:

  1. Lærlinger og ufaglærte
  2. Fagarbeider
  3. Prosjektledere, avdelingsledere, Sikringsleder, inspektører, merkantile stillinger og fagansvarlige
  4. Ledergruppen

Utformingen av stillingsnivåene er basert på en vurdering av hvilke stillinger som inngår i de ulike nivåene:

  • Eksempel på likt arbeid: to elektrikere i samme eller ulik avdeling
  • Eksempel på arbeid av lik verdi: elektriker og telekommunikasjonsmontører

Til beregningen av lønnsforskjeller har vi summert fastlønn og ulike tillegg, samt goder for regnskapsåret 2024.

Kartleggingen viser at kjønnsbalansen blant operatører i avdeling for elektro/telekom, AIM/mekanisk og inspeksjon ikke er tilfredsstillende. Totalt har selskapet 254 ansatte, hvor 12 er kvinner, 2 operatør fordelt på gruppe 1 og 2. I gruppe 3 og 4 er det totalt 73 ansatte hvorav 10 er kvinner. Bedriften har 9 midlertidige ansatte, alle er menn. For faktisk deltid er det 16 menn og 1 kvinne. Når det gjelder uttak av foreldrepermisjon ligger fordelingen på 0,00 uker for kvinner og 0,03 uker menn når man beregner gjennomsnitt.

Stjerneforklaring:

*             Skal kartlegges hvert år

**          Skal kartlegges (minst) annethvert år

Vinde TT AS har i dag en kvinneandel på 5,00%. Det er 12 kvinner totalt, hvorav 10 er ansatt i gruppe 3 og 4 som stort sett omhandler personell som innehar administrative stillinger. På operatørnivå er kvinneandelen isolert sett kun 2 % fordelt på alle operative avdelinger med fagpersonell.

Lønnskartleggingen viser at kvinners lønn er gjennomgående lavere enn menns, 83,6% på totalt nivå. Kvinners andel av menns lønn i gruppe 2 er noe større for kvinner enn for menn, forskjellen skyldes at det for denne gruppen lønnes etter fagkompetanse, bransje erfaring, samt ansiennitet og ettersom det kun er 2 kvinner i gruppen vil utslaget på plassering for disse personene gjøre at tallet er noe større enn det vil være om antallet kvinner og menn var likt. For gruppe 3 viser kartleggingen at kvinners andel av menns lønn ligger på 78,3%, og for gruppe 4 er utgjør kvinner andel 83,5%.

Del 2: Vårt arbeid for likestilling og mot diskriminering

I 2022 initierte Vinde TT AS et eget prosjekt for likestilling og ikke-diskriminering ledet av ESG-ansvarlig og i tett samarbeid med tillitsvalgte og regnskapsansvarlig. Prosjektgruppen var da ansvarlig for å gjennomføre fire-stegs arbeidsmetoden som foreskrevet av likestillings- og diskrimineringsloven. Denne metoden er grunnlaget for redegjørelsen også i 2024.

  1. undersøke om det finnes risiko for diskriminering eller andre hindre for likestilling, herunder annethvert år kartlegge lønnsforhold fordelt etter kjønn og bruken av ufrivillig deltidsarbeid,
  2. analysere årsakene til identifiserte risikoer,
  3. iverksette tiltak som er egnet til å motvirke diskriminering, og bidra til økt likestilling og mangfold i virksomheten, og
  4. vurdere resultater av arbeidet etter bokstav a til

Slik jobber vi for å identifisere risiko for diskriminering og hindre for likestilling

 

Vinde TT sitt likestillingsarbeid er forankret i virksomhetens HMS-håndbok. Hensynet til likestilling og ikke- diskriminering er ellers inkludert i den øvrige personalpolitikken.

Vinde TT AS gjennomfører årlige medarbeidersamtaler med alle ansatte hvor arbeidsmiljø inklusiv psykososiale forhold adresseres. Dette er en viktig kanal for å identifisere risiko for diskriminering og hinder for likestilling. Selskapet har også et varslingssystem hvor det kan varsles til henholdsvis styreleder, daglig leder, nærmeste avdelingsleder, BHT og/eller verneombud om kritiske forhold. Det er mulighet for anonym varsling. Det gjennomføres også en årlig arbeidsmiljøundersøkelse hvor vi kartlegger om ansatte har vært utsatt for uønsket adferd.

Vi oppdaget følgende risikoer for diskriminering og hindre for likestilling

Kjønnsbalansen i Vinde TT AS er ikke tilfredsstillende og kan representere en risiko for diskriminering og et hinder for likestilling.

I forhold til lønns- og arbeidsvilkår så følger Vinde TT AS tariff tilknyttet de ulike avdelingene i bedriften. Bedriften følger en praksis-stige, og denne kan i noen tilfeller avvike for personer med lik kompetanse og kan dermed være en risiko for diskriminering.

Vinde TT AS har flere utenlandske ansatte og har identifisert en risiko for at selskapet ikke har tilstrekkelig informasjon om hvorvidt denne gruppen opplever diskriminering.

Det er identifisert en risiko for at det ved verft og offshorelokasjoner kan være et problem med en røff tone overfor utvalgte grupper for eksempel yngre medarbeidere, samt en risiko for seksuell trakassering.

Vi fant følgende mulige årsaker til risikoer og hindre, og satte i gang følgende tiltak

Vinde har funnet følgende mulige årsaker til risikoer og hindre som beskrevet ovenfor:

  • Kvinneandelen blant fagarbeidere og lærlinger innen Vinde TT aktuelle fag er fortsatt svært lav. Dette medfører at det er vanskelig å rekruttere kvinner til de aktuelle Det er også lite kvinner i denne yrkeskategorien og hard konkurranse blant bedrifter som ønsker å rekruttere kvinner
  • Mye reiseaktivitet kan være en årsak til at det er få kvinner i
  • Uforutsigbarhet kan også være en årsak til det lave antallet kvinner blant fagarbeidere i vår bransje, samt være til hinder for mulighet til å kombinere arbeid og familieliv.

Beskrivelse av tiltak

For året 2024 har er følgende tiltak er vedtatt / implementert:

  • Vi har oppfordret kvinner til å søke i stillingsannonser og aktivt forsøke å rekruttere kvinner til fagarbeidere og lærlingstillinger.
  • Vi gjennomfører tettere oppfølging av sykemeldte og analyserer hvorvidt sykefravær er
  • Gjennomført en medarbeiderundersøkelse med vekt på opplevelsen av arbeidsmiljø.
  • Vi har satt faste møtepunkter for å sikre at alle får lik informasjon om saker som er tilknyttet bedriftens drift og virksomhet.
  • Informere ansatte om verneombud, varslingskanaler, tillitsvalgte for lærlinger
  • Vi har informert internt om aktuelle stillinger som er aktuelle for interne kandidater.
  • Det er gjort en omfattende jobb i forhold til tariff og særavtaler hvor man sikrer at de ansatte på gruppe 1, 2 og delvis gruppe 3 har lik lønn for likt arbeid.
  • Det gjennomføres tilrettelegging der hvor det er mulig, men her er det også en del naturlige begrensninger pga bedriftens virkeområde.
  • Vi har satt faste møtetidspunkter slik at de som har hjemmekontor har mulighet for å levere og hente barn i barnehage innenfor normale klokkeslett.

Tiltak vi planlegger i året som kommer er:

  • Forbedre ulike systemer, inkludert rekruttering, for å skaffe et pålitelig datagrunnlag for analyse av kjønnsbalanse og mangfold.
  • Forsette arbeidet med å øke kvinneandelen i bedriften.
  • Vi vil bestrebe økt tilrettelegging i forhold til familieliv og arbeidsliv. Dette er en utfordring da de fleste i bedriften jobber i ulike rotasjonsordninger.
  • Sende ut arbeidsmiljøundersøkelse til alle ansatte, og gjennomføre medarbeidersamtaler.
  • Tydeliggjøre strategi om økt grad av kvinnelige ledere, også ønskelig i bedriftens styre.

Resultater av arbeidet og forventninger til arbeidet framover

Vi mener vi har lyktes med å sette likestilling og ikke-diskriminering høyere på agendaen og fått en større bevissthet rundt temaet. Det har også vært svært positiv med et tett samarbeid med tillitsvalgte. Når det gjelder selskapets kjønnsbalanse har vi fortsatt mye å jobbe med, men vi har forventninger til at en mer aktiv rekrutteringspolitikk vil gi resultater.

Redegjørelse etter Åpenhetsloven

Innledning

Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022. Hovedformålet med loven er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Loven skal også sikre at allmennheten har tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer sin menneskerettighetsrisiko.

Denne redegjørelsen utgis av Vinde Tilkomstteknikk AS (heretter Vinde)  
 

Åpenhetsloven forplikter bedriften til å:

  • utføre aktsomhetsvurderinger i samsvar med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper (fig.1).
  • redegjøre for vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
  • svare på informasjonsforespørsler fra allmennheten.

fig.1

 

Denne redegjørelsen beskriver våre retningslinjer og rutiner for å håndtere risiko knyttet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, hvilke vesentlige risikoer vi har identifisert og tiltak vi har iverksatt som følge av våre identifiserte risikoområder.

Redegjørelsen gjelder for perioden 1. januar 2024 til 31. desember 2024 («Perioden»).

Vår virksomhet og driftsområde

Vinde er 100% eid av Otiga Group AS – Et norskeid konsern som er blant Nordens ledende aktører innen rekrutterings- og bemanningstjenester, outplacement, konsulenttjenester og lederutvikling. Vinde sin kjernevirksomhet er, fagkompetanse kombinert med tilkomstteknikk til våre kunder. Våre operatører har fagbrev og solid erfaring innen rigging, mekaniske fag og elektro. Bedriften leverer også konsulent- og ingeniørtjenester.

Våre verdier er et godt grunnlag for å jobbe aktivt med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Gjennom vårt arbeid skal vi være en positiv bidragsyter til å fremme respekt for disse rettighetene.

Våre verdier: Ansvarlig, Åpenhet, Innovativ og Dynamisk

Vinde tilbyr tjenester over hele landet, og har avdelinger i Stavanger, Trondheim, Bergen og Oppdal. Hovedkontoret ligger i Trondheim. Bedriften har totalt 263 ansatte. Vi rekrutterer ansatte direkte ved annonsering via våre hjemmesider og sosiale media

Våre kunder er hovedsakelig offentlige og private virksomheter i Norge og EU. Bedriften leverer hovedsakelig tjenester til olje & gass, verfts og verkstedtjenester direkte knyttet til olje & gass virksomhet, Telekom, Bygg og anlegg, samferdsel og eiendom.

Blant våre viktigste leverandører er systemleverandører, regnskap, revisor, bank og forsikring, kurs og kompetanse, utstyr relatert til tjenester innenfor NS 9600 og NS 9610, arbeidsklær og industriverktøy. Bedriften bruker også leiebilselskaper til leveranse av biler til produksjon i Telekom.

Blant våre viktigste forretningspartnere er Vår Energi, Moreld Apply og Telia.

Retningslinjer og rutiner for arbeidet med aktsomhetsvurderinger / Slik jobber vi med aktsomhetsvurderinger

 

Vinde har forpliktet seg til å opptre ansvarlig og sikre respekt for grunnleggende menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter. Denne forpliktelsen er inntatt i Policy om menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som er vedtatt av styret. I våre policies og retningslinjer forplikter vi oss til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger i henhold til OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.

Vår policy og retningslinjer er offentlig tilgjengelig på www.vinde-tt.no.

Vinde har også andre retningslinjer som er retningsgivende for vårt arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår.  

Vi har følgende rutiner for å håndtere vår menneskerettighetsrisiko:

  • Prosess for ansettelse
  • Rutiner for lønnsfastsettelse
  • Prosess for involvering av ansatte i.h.t ISO 45001:2018
  • Prosedyre for avvikshåndtering
  • Prosess for risikohåndtering
  • Rutiner og plan for internkontroll og ledelsens gjennomgang
  • Varslingsrutiner – Vinde har et egne rutiner og et system (Landax) for varsling. Varsling kan gå direkte til nærmeste leder, tillitsvalgt  

 

Vinde har etablert en varslingskanal som kan brukes både av interne og eksterne varslere. Det kan varsles anonymt. Informasjon om varslingskanalen finnes her System for avviksbehandling - Landax

 

Risikovurdering:

 

Når det gjelder oppfølging av leverandørkjeden har vi brukt en systemleverandør, Cemasys, for kartlegging av kritiske leverandører. Med utgangspunkt i denne perioden er det to leverandører vi ønsker å undersøke. Leverandørene har fått tilsendt et spørreskjema med spørsmål om hvordan de arbeider med menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter. Svarprosenten var 0%. Vinde er ikke fornøyd med svarprosenten og vil etterspørre informasjon/svar fra våre leverandører.

I forbindelse med risikokartleggingen har Vinde vurdert typisk bransjerisiko, geografisk risiko, selskapsspesifikk risiko og produkt-/tjenesterisiko. Vi har undersøkt relevante kilder som EBRDs kategorisering av miljø- og social risiko iht NACE-koder. Liste som vurderer sosial risiko for ulike næringer[1], DFØS høyrisikoliste[2], OECDs sektorspesifikke retningslinjer[3], the International Trade Union Confederation (ITUC) Global Rights Index[4] og World Justice Project[5].

Basert på risikokartleggingen ble følgende risikoområder identifisert:

  • Diskriminering og trakassering, interne forhold
  • Behov for å jobbe målrettet med bygging av bedriftskultur
  • Behov for å styrke IT sikkerhet og bedre interne IT-policyer
  • Har innleid personell fra bemanningsselskap (norske og utenlandske selskap)
  • Har bemanningsselskap fra andre land
  • Arbeidstakerforhold i tekstilbransjen (produksjon av arbeidsklær)

Vinde har i ikke mottatt nye varslingsaker i perioden, men hadde 11 saker fra forrige periode som ble lukket i løpet av 2024.

På bakgrunn av risikovurderingen har vi valgt ut følgende områder for mulige brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som skal prioriteres i vårt arbeid:

  1. Internt arbeidsmiljø
  2. Styrke IT-sikkerhet i henhold til tilganger og brukerrettigheter
  3. Ivareta likelønnsprinsippet og menneskerettigheter ved innleid arbeidskraft og bruk av bemanningsselskap
  4. Anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeden

 

Tiltak og forventede resultat / Slik jobber vi for å forebygge og redusere og stanse negative konsekvenser

 

Følgende tiltak er iverksatt for de prioriterte områdene som angitt ovenfor:

 

  1. Godt arbeidsmiljø

I løpet av 2024 har bedriften iverksatt en rekke tiltak for å forbedre arbeidsmiljø, ledelse og kommunikasjon. I samarbeid med tillitsvalgte ble det etablert faste møtepunkter, og det ble gjennomført en arbeidsmiljøundersøkelse som avdekket behov for endringer, særlig innen ledelse og oppfølging av ansatte.

Det ble satt i gang organisatoriske endringer, styrket lederinvolvering og bedre kommunikasjonsrutiner, blant annet gjennom kvartalsvis allmøter og månedlige avdelingsmøter. I tillegg ble det inngått lokale særavtaler for å sikre korrekt lønn og bedre forutsigbarhet for de ansatte. Samlet har tiltakene bidratt til økt tillit, bedre samarbeid og en tydeligere struktur i virksomheten. Dette er også bekreftet fra tillitsvalgte og vernetjenesten, blant annet på revisjoner med eksterne kunder og ulike interne møter.

  1. Styrke IT-sikkerhet i henhold til tilganger og brukerrettigheter

 

Vinde har en driftsmodell som krever ulike IT-systemer og leverandører. I 2024 startet de et prosjekt for å få bedre kontroll på brukertilgang og systeminnsyn. Målet er å posisjonere prosesser og rutiner for å oppnå ISO 27001-sertifisering i informasjonssikkerhet.

I perioden som har vært er det gjennomført systematisk kartlegging på ulike risikoelementer ved datasikkerhet. Vinde har som er resultat av dette oppnådd en høyere grad av datasikkerhet og beskyttelse av blant annet persondata.

  1. Likelønnsprinsippet og menneskerettigheter

Vinde har i perioden blant annet vært involvert i et stort prosjekt som har medført et utstrakt behov for bruk av innleid personell. Vi har også hatt personell som er levert via utenlandske arbeidsgivere, og benyttet oss av arbeidskraft via enkeltpersonsforetak.

Behovet for bruk av innleid personell er drøftet med tillitsvalgte i henhold til AML § 14 Ansettelser mv. Det har vært gjennomført månedlige drøftelsesmøter (AML 14-14a) hvor partene har drøftet relevante spørsmål og problemstillinger tilknyttet ansettelse og bruk av innleie og midlertidig ansettelser. Likelønnsprinsippet er fulgt opp med oppfølging av leverandører av personell og dokumentasjon på lønn.

  1. Anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeden

Vinde har identifisert utilfredsstillende innsikt i leverandørkjeden som en signifikant risiko og et prioritert område.  

Vi ser ut fra geografisk fordeling (fig.2) av de fleste leverandører Vinde har er norske, og vi vet ut fra kartlegging at norsk arbeidsliv scorer høyt på WJP Rule of Law Index (fig.3). For å håndtere risikoen for menneskerettighetsbrudd i bemanningsbransjen, er det viktig med nøye oppfølging av leverandører. Dette vil være et prioritert forbedringsprosjekt i 2025.

Fig 2

Fig 3

  

 

 

Oppsummering og veien videre

Vinde vil følge opp gjennomføring og tiltak som er igangsatt som følge av aktsomhetsprosessen beskrevet ovenfor. Oppfølgingen inkluderer kommunikasjon med interessenter og rettighetshavere om hvordan eventuelle negative konsekvenser er håndtert, samt å sørge for eller samarbeide om gjenoppretting og erstatning der dette er nødvendig.

Aktsomhetsvurderingene vil gjennomføres minst årlig, samt ved materielle endringer i risikobildet eller ved vesentlige endringer i selskapets risikovurderinger.

Vinde vil utstede redegjørelser og besvare informasjonshenvendelser som nærmere angitt i åpenhetsloven.

Informasjonshenvendelser bes rettet til,

Eli Anita Åstrøm

E-post: eli.anita.astroem@vinde-tt.no

+47 410 46 503

Denne redegjørelsen er utarbeidet i henhold til åpenhetsloven § 5.

Redegjørelsen er godkjent av styret i Vinde TT AS 24. juni 2025.

[Signeres av styret og daglig leder elektronisk]

Karl Høie Styreleder

Claes Poulsen Styremedlem

Per Ole Fredagsvik Daglig leder

[1]ebrd-risk-english.pdf

[2]Høyrisikolisten | Anskaffelser.no

[3]OECD Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct - OECD

[4]ITUC GRI - Countries (globalrightsindex.org)

[5]WJP Rule of Law Index